Çocuklarınızın Kilolarından Kurtulmalarını Sağlayabilirsiniz

Kilo fazlalığı ya da obezite yalnızca yetişkinleri tehdit etmiyor, bu sorunların merkezinde olan öncelikle çocuklar.

Araştırmalara göre, kilo fazlalığı ve obezite sorunu çocuklarımızı da tehdit edecek boyutlara ulaşmış durumda. Çocuklarımız neden aşırı kilolu veya şişman hale geliyor sorusunun cevabını “üç yanlış” ta aramak gerekiyor: Yanlış beslenme, yetersiz bedensel hareket, genetik eğilim. Çocuklarımızın bedensel fonksiyonlarını yerine getirebilmeleri, aynı zamanda büyüme ve gelişmelerini sürdürebilmeleri için karbonhidrat, protein ve yağları dengeli bir şekilde ve ihtiyaçları kadar almaları gerekiyor. Ne karbonhidratlar (unlu ve tatlı besinler, sebzeler ve meyveler), ne proteinler (et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri), ne de yağlar (hayvansal ve bitkisel yağlar) çocuklarınızın ihtiyacı olan besin öğelerini tek başlarına içermezler. Çocukların sadece olanı korumak ve tamir etmek için değil, büyümek için de proteinlere, özellikle biyolojik değeri yüksek proteinlere ihtiyaçları vardır. Onlara günlük aktivitelerinin gerektirdiği enerjiyi karşılayacak kadar enerjiyi ve büyümelerini sürdürebilecek kadar proteini aynı anda içeren bir “besin planı” gerekiyor.

Çocukların enerji ihtiyaçları yaşlarına ve cinsiyetlerine göre değiştiğinden gerekli enerji ona göre karşılanmalıdır. Enerji ihtiyaçlarını karşılarken kalorileri abartılır ya da gereken bedensel aktiviteler çocuklarınızın fazla kilolu olmalarını kaçınılmazdır. Genetik bazı sorunların, bazı hastalıkların (tiroid bezi yetmezliği, böbrek üstü bezlerinin aşırı çalışması gibi) da çocuklarınızı şişmanlatması mümkündür.
Fazla Kilolardan Kurtulmalarını Sağlamak İçin:

İyi örnek olun: Çocuklarınınız yiyecek tercihlerini belirlerken sizi örnek almaktadır. Önce siz doğru ve dengeli beslenerek onlara yol gösterin.

Olumlu ve yapıcı davranın: Kilolu çocuklarınızı eleştirmeyin, motive edin. Öğretmeyin, fark ettirin. Doğru ve dengeli beslenmenin sağlıklı kalmaya yardım ettiğini hissettirin.

Fast food ürünlerinden kaçının: Sağlıklı besinleri satın almayı, lezzetli ve doğru pişirmeyi, keyifli yemek yemeyi zevkli bir uğraşı haline getiririn.

Birlikte yemek yiyin: Yemek sofralarına mutlaka onları da oturtun. Yemekleri uzun ve keyifli aile sohbetlerine dönüştürün. Yemek yemenin hem bir haz, hem de vazgeçilmez bir ihtiyaç olduğunu farkettirin.

Porsiyonları küçültün: Daha küçük porsiyonları daha yavaş ve uzun uzun çiğneyerek tüketme alışkanlığı edinmelerine yardımcı olun. Yiyecek ve içecek seçimlerinde küçük porsiyonlara yöneltin.

Kahvaltıyı atlamayın: Gerekiyorsa biraz daha erken kalkarak kahvaltı hazırlamayı, onlarla birlikte kahvaltı yapayı, iyi bir kahvaltı ile çocuklarınızı güne zinde ve formda başlatmayı bir alışkanlık haline getirin. Kahvaltı yapmayan çocuklar daha kolay şişmanlıyor, daha zor öğreniyor ve ruh sağlıkları daha kolay bozuluyor.

Fiziksel aktiviteye yönlendirin: Onlarla birlikte yapabileceğiniz eğlenceli aktiviteler yaratın. Birlikte yürüyüş, bisiklet gezisi veya bahçede futbol oyunu planlayın. Kalıcı fiziksel aktivite alışkanlığı edinmeleri için tenise, yüzmeye, kayak veya top oyunlarına yönlendirin. Sporcu sorumluluğu edinmelerini sağlamaya çalışın.

Bazı cümleleri kullanmayın: Diyet yapmak, kalorileri saymak, her sabah veya akşam koşmak, tatlıları, tuzluları, dondurmaları yasaklamak, kekleri, pastaları, börekleri, çörekleri unutmak… Bu ve benzeri cümleleri kendinize yasaklayın.

Hiçbir kilo azaltıcı desteği kullandırmayın: Çocuklar için kullanımına müsaade edilen herhangi bir güvenli destek bulunmamaktadır. Reçeteli olarak kullanımına izin verilen ve kilo azaltmada kullanılan ilaçların 16 yaşından küçük çocuklarda kullanılması önerilmemektedir.

Okul beslenmesini takip altında alın: Okulda verilen yemeklerin, okul kantininden aldıkları atıştırmaların sağlıklı besinler olup olmadığını izlemeye çalışın. Okulda yeterince hareketli olup olmadıklarını rehber öğretmenlerden izleyin.

Tok Kalmanızı Sağlayacak Öneriler

  • Karnabahar ve brokoliyi hafif haşladıktan sonra üzerine yoğurt döküp tatlandırın. Lif açısından zengin besinler olduğundan tok kalmanızı sağlayacaktır.
  • Salatalığı iyice yıkadıktan sonra kabuklarıyla birlikte ince ince dilimleyip üzerine bolca dere otu ekleyin. Bu sebze karışımının kalorisi son derece azdır ve tok tutucudur.
  • 200 gram ananası ince doğrayıp süzgeçten geçirin. 100 gram kefir ve taze nane ekleyin. Ananastaki enzimler protein sindirimini hızlandırır ve oldukça doyurucudur.
  • Ana öğünler arasında acıkırsanız kuru üzün ya da kuru kayısı yemenizde fayda var. Bu tarz besinler kan şekerinin düşmesini engeller. Ancak fazla tüketilmesi fazla kalori almanıza sebep olur.
  • Bir demet maydanozu blenderden geçirip sebze suyuyla karıştırın. Birkaç damla acı biber sosu ekleyip için. Bu sayede yağ yakımı kolaylaşacaktır.
  • Kırmızı elmayı ince ince dilimleyip 1 çay kaşığı kıyılmış ceviz ve yarım çay kaşığı yonca balı ekleyip karıştırın. Bu karışım hem çok doyurucudur hem e bağırsakların çalışmasına yardımcı olur.
  • Günü enerjik geçirmek için yulaf ezmesi hazırlayıp içine kuru meyveler ekleyin. Böylelikle karbonhidrat ihtiyacınızı gidermiş olursunuz.
  • Portakaldan ve ıspanak yaprağından oluşan bir salata hazırlayın. Salatayı bir miktar yoğurt ve bir tutam tuz ile karabiberden oluşan bir sos ekleyip tatlandırabilirsiniz.